Lekcja 1 – słowa kluczowe

 

Witam na pierwszej lekcji kursu podstaw pozycjonowania. Jeszcze raz dziękuję za zaufanie i kupno mojego kursu. Tematem dzisiejszej lekcji są słowa kluczowe. Ich zły dobór może Cię kosztować dziesiątki, jak nie setki tysięcy złotych. Ciekawostka: jedna osoba na Facebooku po opublikowaniu tego wideo napisała mi, że straciła ponad 100 000 zł przez zły dobór słów kluczowych w sklepie. Więc sam widzisz, że warto zadbać o to, by dobrze je wybrać.

Z tej lekcji dowiesz się:

  1. Czym są słowa kluczowe
  2. Jakie są najczęstsze błędy przy wyborze słów kluczowych
  3. Czym jest długi ogon
  4. Jakie narzędzia pomagają w doborze słów kluczowych[ps2id id=’czym-sa-slowa-kluczowe’ target=”/]

Czym są słowa kluczowe?

Rozpoczynając wybieranie słów kluczowych, lub inaczej fraz kluczowych, warto wiedzieć, czym one są. Najprościej można powiedzieć, że są to hasła, które potencjalnie użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę. Decydując o doborze fraz kluczowych, zastanów się, jakie hasła wpisałbyś w wyszukiwarkę, gdybyś szukał własnego produktu lub usługi.

Przykładem takich fraz może być: “sklep sportowy katowice”, “kabel hdmi na usb-c”, “suknie ślubne warszawa” albo wiele innych podobnych. Mając zbiór takich haseł, możemy zacząć sprawdzać ich jakość i opłacalność.[ps2id id=’bledy’ target=”/]

 

Jakie są najczęstsze błędy przy wyborze słów kluczowych

Wiemy już, czym są słowa kluczowe. Mimo że na pierwszy rzut oka wybór wydaje się bardzo intuicyjny, to łatwo popełnić tu kilka błędów. W tej części omówimy te najbardziej znane.

Zbyt ogólne frazy

Na pierwszy ogień idą zbyt ogólne frazy. Wyobraźmy sobie, że prowadzimy sklep sportowy i jednym z naszych produktów są buty wspinaczkowe. Wielu początkujących pozycjonerów popełnia błąd i wybiera do pozycjonowania frazę “buty”. Jest to zbyt ogólna fraza, która:

  • generuje duży koszt pozycjonowania, bo naszą konkurencją są nie tylko firmy z branży sportowej, ale również np. buty eleganckie, buty do innych sportów, i wiele innych;
  • jest ciężka do wybicia się na wysokie pozycje. Zajmuje dużo więcej czasu. Podobnie jak w przypadku wyższych kosztów, również tutaj większa konkurencja sprawia, że potrzebujemy więcej czasu, by osiągnąć sukces;
  • przyciąga osoby, które niekoniecznie są zainteresowane tym, co sprzedajemy. Więc mimo, że teoretycznie mamy większy ruch, to nie mamy oczekiwanego rezultatu z pozycjonowania.

Brak lokalizacji

Drugim często spotykanym problem jest brak dodawania lokalizacji do fraz kluczowych. Dodając lokalizację, jest nam łatwiej wypozycjonować się na trudniejsze frazy. Dodatkowo, od roku 2012 algorytm Google promuje wyniki wyszukiwania na frazy lokalne. Co przez to rozumiemy?

Pisząc ten tekst, znajduję się w Katowicach. Jeśli wpiszę frazę kluczową “Social Media Marketing” w wyszukiwarkę, to jest ogromne prawdopodobieństwo, że dostanę inne wyniki niż osoba np. z Warszawy. Google, poza stronami pozycjonującymi się pod frazę “Social Media Marketing”, będzie brał pod uwagę również frazę “Social Media Marketing Katowice”, która związana jest z moją lokalizacją.

Znając ten element algorytmu, wiemy, że na początku lepiej się skupić się na fazie z lokalizacją. Jest ona znacznie łatwiejsza do wypozycjonowania i może nam dać całkiem spory ruch.

Niesprawdzanie konwersji

Kolejnym problemem, który niestety może wyjść dopiero po dłuższym czasie, jest wybieranie fraz, które mają słabą konwersję. Przez konwersję rozumiemy np.: wykonanie rejestracji, dokonanie zakupu, zapis na newsletter albo inne tego typu działania. Niska konwersja to niski zwrot z inwestycji w pozycjonowanie.

Jednym ze sposobów poradzenia sobie z tym problemem jest wykonanie próbnej kampanii reklamowej w Google. Za niewielką kwotę tworzymy reklamę na wybrane przez nas frazy kluczowe. Następnie, na podstawie wyników kampanii wybieramy te najskuteczniejsze do pozycjonowania.

Lekcja 1 - słowa kluczowe

Wysoki współczynnik odrzuceń

Ostatnim popularnym błędem jest wybieranie fraz kluczowych o wysokim poziomie odrzuceń. Krótko mówiąc, ktoś wchodzi na naszą stronę i szybko z niej wychodzi. Niestety ten błąd jest bardzo trudny do wyłapania, bo może on wynikać nie z samej frazy kluczowej, ale np. z kiepskiej jakości strony docelowej.

Na szczęście, możemy zminimalizować ten potencjalny problem w podobny sposób co problem z niską konwersją. Próbna kampania może nam dostarczyć bardzo dużo ciekawych informacji.[ps2id id=’dlugi-ogon’ target=”/]

Czym jest długi ogon?

Wybierając frazy do pozycjonowania, możemy również zdecydować się na opcję tak zwanego długiego ogona. Polega ona na wybieraniu dużej ilości bardzo szczegółowych fraz kluczowych. Przykładowo będą to “beżowe suknie ślubne firmy xyx piekary śląskie”.

Są to frazy kluczowe, które mają bardzo mały ruch, ale jednocześnie są bardzo łatwe do wypozycjonowania. Mimo że pojedynczo dają mały ruch, to właśnie dzięki dużej ilości słów zapewniamy sobie duży przypływ nowych osób na stronie.

Długi ogon

[ps2id id=’narzedzia’ target=”/]

Jakie narzędzia pomagają w doborze słów kluczowych?

Ostatnim elementem układanki, który powinniśmy poznać jako początkujący pozycjonerzy, są narzędzia, które pomogą nam w wyborze słów kluczowych. Na początek proponuję dwa najbardziej znane, które – dobrze opanowane – dają ogromną ilość ciekawych informacji.

Google Trends

Pierwszym polecanym przeze mnie narzędziem jest Google Trends. Pozwala ono na śledzenie trendów w wyszukiwarce. Dzięki temu możemy sprawdzić, czy wybrane przez nas słowo kluczowe warto pozycjonować, bo są o nie zapytania, czy może okres świetności tej frazy dawno już przeminął.

Opanowanie dobrze tego narzędzia nie tylko pomoże nam w wyborze fraz kluczowych, ale również może pomóc w planowaniu działań marketingowych. Jeśli ciekawi Cię tematyka marketingu, skalowania biznesu czy tworzenia firmy, która zapewni Ci bezpieczeństwo, to polecam śledzenia mojego bloga, jak również kanału na YouTubie: link, gdzie regularnie publikuję cennej informacje, nowości branżowe i sprawdzone modele.

Planer słów kluczowych

Drugim narzędziem, które powinien znać każdy przedsiębiorca i każdy pozycjoner, jest planer słów kluczowych. Jest on dostępny po zalogowaniu się na konto Google Ads.

Mimo że jest on skierowany mocno na reklamy w Google, to pozwala on nam sprawdzić, ile było wyszukiwań danej frazy w ostatnim miesiącu i jaki jest koszt reklamy CPC od Google. Na podstawie kosztów takiej reklamy, możemy oszacować, jak trudna do wypozycjonowania będzie dana fraza kluczowa, i zdecydować, czy przy naszym budżecie chcemy ją wybrać.

Zadanie domowe

Pora na nasze pierwsze zadanie domowe. Plan kursu oraz zadań domowych został tak stworzony, by na koniec otrzymać pełny projekt własnej strony internetowej oraz dokładny schemat jej pozycjonowania krok po kroku. Dlatego mocno Cię zachęcam do ich robienia, a w przypadku pytań – zapraszam do kontaktu.

Nie przedłużajmy jednak i zaczynajmy z zadaniem. Twoim celem na dzisiaj jest wypisanie podstron, które chcesz pozycjonować; a następnie, obok każdej podstrony wypisanie od jednej do trzech fraz kluczowych, zgodnie z opisanymi w tym rozdziale wytycznymi.

Mając taką matrycę, będziesz wiedzieć, jakie strony są potrzebne oraz na jakie frazy kluczowe będziesz je pozycjonować. Dla ułatwienia zadania, sugeruję stworzenie w Google podobnej tabelki, jak ta zamieszczona poniżej matryca, i po prostu jej uzupełnienie.

 

Strona Słowa kluczowe
Strona główna Place zabaw Śląsk, Place zabaw na Śląsku
Kategoria: Będzin Place zabaw Będzin, Będzin plac zabaw
Kontakt kontakt