Archetyp marki śmieszek

10/12/2021

Jak mówi stare przysłowie: dobry żart tynfa wart. Humor, rozrywka towarzyszą nam już od wieków. Lubimy się pośmiać i rozerwać zapominając o całym świecie. Jeśli chcemy właśnie w taki sposób dotrzeć do naszych klientów, to dzisiejszy archetyp marki – śmieszek, jest właśnie dla nas.

Śmieszek zakłada zabawne, luźne podejście do tematów. Z chęcią śmieje się z wielu tematów, jak i samego siebie. Bazuje on na wewnętrznym, szczęśliwym i uśmiechniętym dziecku. Pragnie zmieniać świat za pomocą dobrej zabawy, humoru czy ciętej riposty.

Tego typu archetyp jest częściej spotykany w zachodnich kulturach, choć w naszym terenie nie brakuje śmieszków. Są oni jednak bardziej skupieni na branży rozrywkowej jak telewizja czy Internet.  

Należy tutaj zauważyć, że dobrze stworzone teksty w archetypie śmieszka mogą przejść do historii. Doskonałym tego przykładem jest „no to frugo” – napoje frugo albo „wole bez” – mountain dew, gdzie reklamy bawiły zarówno młodszych, jak i wielu starszych widzów.

Najczęstszymi branżami, w których spotykamy śmieszków, są:

  • Atrakcje dziecięce
  • Wyroby cukiernicze
  • Piwo
  • Programy TV

Przykładowa paleta kolorów

#588a4f
#7aa571
#ab3941
#61681c

Mocne strony archetypu śmieszka

Firmy / marki osobiste oparte na tym archetypie są zabawne i ciekawe. Praca w nich jest bardzo ciekawa i niepowtarzalna. Przekłada się to na przyciąganie osób młodych i kreatywnych.

Wchodząc w świat rozrywki, firma może bardzo szybko zyskać rozgłos. Ciekawe filmiki i posty potrafią się rozchodzić wiralowo w mediach społecznościowych. Potencjalni klienci sami mówią, że chcą poznać daną firmę i jej produkty.

Słabe strony archetypu śmieszka

Największymi obawami i słabościami śmieszka jest przeciętność. Ta marka musi dbać o rozbawienie i humor, bez tego wpada w kategorie tacy jak inni. Zastosowanie tego archetypu w poważnych branżach może być ogromnym wyzwaniem. Ogólnie lepiej się czasami zastanowić czy dla danej branży jest to dobry kierunek.

Znane marki

Przykłady znanych marek budowanych w oparciu o archetyp śmieszka:

  • HRejterzy
  • Kuba Wojewódzki
  • Frugo
  • Dolar Shave Club

Znane osoby:

0 0 votes
Ocena Artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Rekomendowane artykuły

Etapy tworzenia strony internetowej – jak robić to dobrze

Czytaj dalej

Poznaj archetypy marki osobistej i firmowej

Czytaj dalej

Archetyp marki kreator

Czytaj dalej

Sprawdź jak możemy Ci pomóc: