fbpx

Archetyp marki – śmieszek

Share on facebook
Share on linkedin

Jak mówi stare przysłowie: dobry żart tynfa wart. Humor, rozrywka towarzyszą nam już od wieków. Lubimy się pośmiać i rozerwać zapominając o całym świecie. Jeśli chcemy właśnie w taki sposób dotrzeć do naszych klientów, to dzisiejszy archetyp marki – śmieszek, jest właśnie dla nas.

Śmieszek zakłada zabawne, luźne podejście do tematów. Z chęcią śmieje się z wielu tematów jak i samego siebie. Bazuje on na wewnętrznym, szczęśliwym i uśmiechniętym dziecku. Pragnie zmieniać świat za pomocą dobrej zabawy, humoru czy ciętej riposty.

Tego typu archetyp jest częściej spotykany w zachodnich kulturach, choć w naszym terenie nie brakuje śmieszków. Są oni jednak bardziej skupieni na branży rozrywkowej jak telewizja czy Internet.  

Należy tutaj zauważyć, że dobrze stworzone teksty w archetypie śmieszka mogą przejść do historii. Doskonałym tego przykładem jest „no to frugo” – napoje frugo, albo „wole bez” – mountain dew, gdzie reklamy bawiły zarówno młodszych jak i wielu starszych widzów.

Najczęstszymi branżami w których spotykamy śmieszków są:

Przykładowa paleta kolorów​

 

#588a4f

 

 

#7aa571

 

 

#818c9e

 

 

#ab3941

 

 

#61681c

 

Mocne strony archetypu śmieszka

Firmy / marki osobiste oparte na tym archetypie są zabawne i ciekawe. Praca w nich jest bardzo ciekawa i niepowtarzalna. Przekłada się to na przyciąganie osób młodych i kreatywnych.

Wchodząc w świat rozrywki, firma może bardzo szybko zyskać rozgłos. Ciekawe filmiki i posty potrafią się rozchodzić wiralowo w mediach społecznościowych. Potencjalni klienci sami mówią, że chcą poznać daną firmę i jej produkty.

 

Słabe strony archetypu śmieszka

Największymi obawami i słabościami śmieszka jest przeciętność. Ta marka musi dbać o rozbawienie i humor, bez tego wpada w kategorie tacy jak inni. Zastosowanie tego archetypu w poważnych branżach może być ogromnym wyzwaniem. Ogólnie lepiej się czasami zastanowić czy dla danej branży jest to dobry kierunek.

Znane marki

Przykłady znanych marek budowanych w oparciu o archetyp śmieszka:

Znane osoby:

Archetyp marki - śmieszek
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x