fbpx

Co to jest generowanie leadów i dlaczego go potrzebujesz?

Share on facebook
Share on linkedin

Kiedy zaczynasz działania w Internecie, prędzej czy później musisz rozpocząć generowanie leadów, raczej prędzej. Na tym etapie, może Ci się pojawić w głowie wiele myśli. Jedną z tych myśli może być ale co to jest to generowanie leadów. 

W tym artykule opowiem Ci czym są leady oraz jak je pozyskiwać. Postaram się też pokazać jak możesz zacząć to robić praktycznie już teraz.

Czym są leady?

Pierwszym krokiem do zrozumienia całości jest stwierdzenie czym jest lead, w końcu chcemy być na tym samym poziomie. 

Leadem nazywa osobę potencjalnie zainteresowaną kupnem Twojej usługi lub produktu. By sklasyfikować osobę jako leada potrzebuje jakiejś formy kontaktu do takiej osoby. Może to być telefon, email, messenger lub inna forma kontaktu.

Co to jest generowanie leadów?

Generowaniem leadów nazywamy proces, mający na celu pozyskanie kontaktu do osób potencjalnie zainteresowanych kupnem naszych produktów. By były zainteresowane powinny wiedzieć o istnieniu Twojej firmy. Oznacza to, że generowaniem leadów nie nazwiemy kupienia listy emaili czy telefonicznej. Kupowanie takich list to według mnie strata czasu i zasobów. 

Często mając już taki kontakt poza wysyłaniem oferty dodatkowo zostajemy w kontakcie z taką osobą informując ją np o bezpłatnych materiałach w celu ocieplenia znajomości.

generowanie leadów

Dlaczego potrzebujesz generowania leadów?

Prawdopodobieństwo tego, że ktoś kupi Twój produkt lub usługę przy pierwszym kontakcie są stosunkowo małe. Z każdym kontaktem z Twoją marką to prawdopodobieństwo wzrasta. By tak się stało potrzebujesz jakiegoś sposobu kontaktu.

Oczywiście częściowo można to osiągnąć przez reklamy retargetingowe. 

Jednak generowanie leadów robi to bardziej skutecznie. 

Po pierwsze lead musi być zainteresowany Twoją usługą. Nie każda osoba wchodząca na Twoją stronę jest tym zainteresowana. Zawężamy już grupę osób. Następnie do lead mamy bezpośredni kontakt co oznacza, że możemy zapytać o konkretne potrzeby albo wywnioskować z zdecydowanie większej ilości informacji.

Inbound vs. Outbound.
Jakie są różnice w tych sposobach generowania leadów?

Rozróżniamy dwa główne rodzaje generowania leadów: inbound i outbound. Zapewne z choć jednym z nich miałeś styczność a nawet możliwe, że już z niego korzystałeś. 

Jeśli chodzi o outbound to polega on na szukaniu osób z Twojej grupy docelowej a następnie skontaktowanie się z nimi. Może to być pozyskanie z ich strony internetowej, sieci społecznościowej lub innego źródła. Jako marka to my wychodzimy tutaj z inicjatywą. 

Dużym zagrożeniem w tego typu marketingu jest nie trafienie dobrze w potrzeby klienta. Takie nie trafianie było powodem przyklejenia łatki bardzo nachalnego marketingu. Kontaktując się samemu trzeba przyjąć pewne założenie, dopiero kontakt z klientem weryfikował czy to założenie było prawidłowe. 

inbound marketing

Na szczęście istnieje druga opcja czyli inbound marketing. To tutaj content marketing czy blog grają pierwsze skrzypce.

Założeniem inbound marketingu jest to, że nie Ty szukasz nowych klientów ale to oni przychodzą do Ciebie. Odbywa się to przykładowo przez artykuły gdzie potencjalny klient znajduje odpowiedź na swoje pytanie i zapamiętuje Cię jako osobę, która się na tym zna. 

Brzmi super? Pewnie, że tak. Jednak jest pewne ale. Warunkiem by ten rodzaj marketingu działal jest mocne dotarcie ze swoimi materiałami. Oznacza to pozycjonowanie, reklamowanie ich, itd. 

Pamiętać należy, że w przypadku inbound marketingu przyciągnięcie na stronę to dopiero początek. Na stronie powinien się znaleźć system do gromadzenie leadów. Może to być prosty zapisz na newsletter, przycisk otwierający messengera albo coś innego co pozwoli Ci zebrać kontakt do osób odwiedzających stronę.

Generowanie leadów w marketingu internetowym

W przypadku marketingu internetowego generowanie leadów jest często tożsame z pozyskiwaniem subskrybentów na listy mailingowe. Gdzie następnie wysyłamy różnego rodzaju materiały pokazujące rozwiązania problemów z ich dziedziny lub inne ciekawe możliwości. 

Innymi sposobami mogą być darmowy dostęp próbny do aplikacji, darmowe konsultacje lub inne formy zachęcenia odbiorców do kontaktu z Tobą. 

Co dalej po zdobycia leadów?

Jak wspomniałem wcześniej pozyskanie kontaktu w marketingu internetowym to dopiero początek. Początek drogi dla systemu często nazywanego lejkiem sprzedażowym. Ma on za zadanie automatycznie wyselekcjonować coraz mocniej zainteresowane osoby. 

Więcej o lejkach sprzedażowych możesz znaleźć tutaj:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x