fbpx

Lejek sprzedażowy, czy to dobry wybór?

Share on facebook
Share on linkedin

Hasło popularne już od lat. Każdy powinien mieć lejek sprzedażowy. Jednak czy tak naprawdę tylko lejek jest dobry? Czy może są inne metody przeprowadzania użytkownika przez proces marketingowy? Dzisiaj odpowiemy sobie na to oraz wiele innych pytań by nasz marketing był jeszcze lepszy.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Jak zawsze na początek warto wyjaśnić sobie kilka pojęć. Zaczynamy więc od tego co rozumiem przez lejek sprzedażowy. Jest to proces, który prowadzi użytkowników od poznania aż do sprzedaży. Wyobraźmy sobie, że na górze lejka – w najszerszym miejscu mamy wszystkich użytkowników. Są to osoby dopiero poznające markę i nie wiedzące co i jak. Dla mnie takim elementem są np. osoby, które zobaczyły moje posty na Facebooku o ogólnej tematyce.

Następnie tą grupę użytkowników kierujemy na kolejny etap lejka. Na tym etapie część osób odpada. Są to osoby, które nie są zainteresowane naszymi usługami czy produktami. Takie zmniejszenie choć na pierwszy rzut oka może wydawać się problemem jest tak naprawdę czymś dobrym. Dzięki temu, że w dalszym procesie zostaje mniej osób, ale bardziej zainteresowanych mamy zmniejszenie kosztów. W końcu kto z nas lubi dostawać reklamy, które go nie interesują?

Proces następnie powtarzamy aż użytkownik zostanie naszym klientem. Ilość kroków jest różna w zależności od lejka i może być od 3 w górę. Tutaj wszystko zależy co i jak. Mamy więc działanie jak w lejku, gdzie wlewamy w szeroki otwór u góry, ale u dołu mamy tylko mały strumień.

Lejek sprzedażowy

Ale co z końcem lejka?

To co jest często pomijane w opisie lejka to co dalej dzieje się z klientem. Zwykle jest to przeprowadzenie go przez lejek. Jednak chwila. Przecież on już zna nas i to czy jest zadowolony z produktu czy nie.

Z jednej strony tak, z drugiej strony nie do końca. Idealnym rozwiązaniem jest doprowadzenie do etapu, gdzie klient staje się fanem. Osobą, która walczy o nasze dobre imię i kupuje od nas zawsze. Jest to idealny scenariusz, który jest pomijany pod względem planowania. Nie powinniśmy jednak w obecnych czasach go pomijać. Kiedyś Internet nie dawał klientom aż tak dużego spektrum, dzisiaj posiadanie fanów staje się czymś o czym trzeba pamiętać.

Jednym więc z sposobów patrzenia na to jest przygotowanie schematu kontaktu po sprzedażowego. Przykładowo w BSmarti po zakończeniu sprzedaży opiekun klienta dalej jest jego opiekunem. Kontaktuje się z nim i rozwiewa wszelkie wątpliwości oraz poznaje potrzeby zarówno te obecne jak i te w przyszłości. Tak samo po wykonaniu już pracy dalej dbamy o kontakt i zadowolenie. Dzięki temu większość osób wraca do BSmarti i poleca dalej. W swojej firmie na początek możesz wprowadzić bardzo analogiczny system, a zobaczysz jak dużo zyskasz dzięki takiej małej zmianie.

Alternatywne podejścia do systemu

Pytanie czy lejek to jedyny sposób? Jak możesz się domyślać po tytule nie. Jeśli uogólnimy proces dzieląc go na 4 etapy:

  1. Przyciągnięcie
  2. Ciekawość
  3. Zaangażowanie
  4. Więź

To możemy już stworzyć 4 modele przepływu użytkownika przez taki system.

Pierwszym jest właśnie nas lejek, gdzie na początku przyciągamy dużo osób. Zaciekawia to mniejszą grupę. Potem jeszcze mniej angażuje się co może oznaczać kupno. A jeszcze mniej buduje więź z marką.

Innymi przykładami może być trąbka. Tutaj pierwsze trzy etapy wyglądają bardzo podobnie do lejka, ale stawiamy bardzo mocno na budowanie więzi. Czyli jednocześnie dostarczamy nowe osoby do bycia klientami, a do tego bardzo dbamy o tych, którzy już kupili.

Poza tymi dwoma możemy jeszcze wyróżnić: muszkę, gałkę oraz rybkę. Każdy z tych schematów można by opisać w osobnym artykule. Ja jednak chcę na początek zaznaczyć ich obecność by wzbudzić w Tobie większą ciekawość marketingiem i biznesem. Dlatego nie wpadaj w schemat, że tylko jedna droga jest dobra. Dróg jest wiele i możesz je odkrywać.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x