fbpx

Jak ćwiczyć świadomość emocjonalną

Share on facebook
Share on linkedin

Inteligencja emocjonalna z roku na rok staje się coraz bardziej popularnym tematem. Wykorzystanie naszych emocji by działały na naszą korzyść, brzmi dla wielu osób bardzo kuszące. Wpływa na nasze relacje z bliskimi, na naszą karierę, na nasze własne stany i wiele więcej.

Jednym z jej kluczowych elementów jest samoświadomość emocjonalna. To by wiedzieć jakie emocje odczuwamy, potrafić je opisać i w razie potrzeby ukierunkować. Komu nie zdarzyło się powiedzieć w gniewie czegoś, czego żałował? Albo kupić coś tylko dlatego, że był w dobrym albo złym nastroju? Wystarczy, że się na chwile zatrzymasz i zastanowisz, by znaleźć chwile, w których z perspektywy czasu warto byłoby panować nad emocjami.

W tym artykule opowiem Ci o kilku ćwiczeniach, które pomogą Ci podnieść mięsień świadomości emocjonalnej. Jednak zanim będziesz czytać jak to zrobić, zaczekaj chwile. Jak każde ćwiczenia i te wymagają czasu. Nie wystarczy ich zrobić raz i gotowe. Dlatego mocno sugeruje albo zapisać sobie je gdzieś na kartce, albo wracać do tego artykułu.

Świadomość emocjonalna. Jak rozwinąć ?

Świadomość emocjonalna, zacznij od pytań

Jedną z najskuteczniejszych metod rozwijania samoświadomości emocjonalnej jest zadawanie odpowiednich pytań. Sam fakt zastanawiania się, już sprawia, że lepiej poznajemy siebie oraz to jak inni mogą nasz odbierać. Możesz sobie zadać następujące pytania:

To tylko mała próbka pytań, które otworzą Ci oczy na emocje. W tych pytaniach nie chodzi o to, by siąść do nich na kilka sekund, byle je odbębnić, tylko na prawdziwym zastanowieniu się nad nimi.
Na jedno pytanie możesz spokojnie poświęcić nawet 5 min. Zaplanuj każdego dnia 10 – 15 min na takie przemyślenia. Z czasem zobaczysz, że swobodnie zadajesz sobie te pytania i wymyślasz całkowicie nowe.

Świadomość emocjonalna - zacznij od pytań

U lekarza emocji

Drugim fajnym sposobem pracy nad swoimi emocjami jest wizyta u lekarza emocji. Czy brzmi już bardzo intrygująco, czy jeszcze intrygujące? Przejdźmy jednak do moich ulubionych konkretów, bo pora na wyniki.

Metoda ta skupia się na dokładnym opisywaniu emocji. Wyobraźmy sobie na chwilę, że wybieramy się do lekarza z bólem. Może on być kłujący, szarpiący, pulsujący, rwący, promenujący itd. Jak najdokładniejszy opis pozwoli lepiej zdiagnozować problem.

Podobnie jest z emocjami. Poznanie ich i dokładne opisanie pozwala nam na lepsze zrozumienie tego, co się dzieje z nami dzieje. Gdzie czujemy emocje, jakie to odczucie, czy emocja wchodzi w nasze ciało, a może chce z niego wyjść.

To i wiele innych rzeczy ma ogromne znaczenie. Dam Ci przykład.

W czasie szkolenia pewien uczestnik miał problem z wystąpieniami publicznymi. Podczas opisywania emocji mówił, że tworzą się w jego gardle i chcą z niego wyjść. Krótko mówiąc, wymiotował strachem.

Jeśli więc jego emocje działały tak, to pierwszym krokiem było ich odwrócenie. Jego zadaniem więc było wyobrażenie sobie, że idą one w przeciwnym kierunku, wchodzą w niego. Zamiast wymiotować, przełknął strach i ruszył z energią do działania.

Cały proces wyjścia ze strachu miał więcej elementów, jednak poznanie emocji i opisanie ich było w procesie bardzo ważne.

To, co tygryski lubią najbardziej

Trzecim sposobem jest skorzystanie z elementów, które wiemy, że na nas działają. Możemy mieć jakiś film, który wywołuje u nas emocje, a może muzykę albo książkę. Na pewno jest coś, co wiemy, że wywołuje w nasz emocje.

Naszym zadaniem jest np. obejrzenie takiego filmu i po wystąpieniu emocji zastanowienie się nad nimi. Dlaczego je czujemy? Jak je czujemy? itd.

Analizując tak swoje emocje, wyrabiamy sobie nawyk analizowania tego, co się z nami dzieje. Na początku będzie nam to zapewne zajmować więcej czasu. Zastanawianie się co ma znaczenie a co nie. Z czasem będzie nam łatwiej.

Wraz z ćwiczeniami będziemy wiedzieć, co czujemy. Jak wywoływać u siebie różne stany np. entuzjazmu, zaciekawienia, motywacji. Z czasem będziemy mogli przenieść to na inne osoby.
Kluczem jest nie poddawać się i ćwiczyć. Tak jak ćwiczymy ciało na siłowni, tak ćwiczymy nasz mięsień emocji poprzez tego rodzaju ćwiczenia.

A jeśli chcesz wiedzieć więcej to daj znać w komentarzu jakie tematy Cię interesują.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x