fbpx

Jak samemu przeprowadzić audyt Instagram

Share on facebook
Share on linkedin

Pamiętam to jakby było wczoraj. Jako młody przedsiębiorca szukający informacji w sieci o tym jak samemu mogę coś zrobić by zmniejszyć koszta i zwiększyć zyski natrafiłem na bezpłatne audyty. Wtedy były to głównie audyty stron czy pozycjonowania. Mimo, że darmowy taki audyt pokazał mi na czym się skupić. Był to mój pierwszy krok. 

Dzisiaj Ty czytasz ten artykuł a ja chce pomóc Tobie zrobić pierwszy krok tak jak wtedy mi pomogły inne osoby. Dlatego przygotowałem dla Ciebie prosty audyt Instagrama, który będzie doskonałym punktem wyjściowym dla następnych działań. Zapraszam więc jak zawsze do konkretnej wiedzy.

Czym jest audyt Instagrama?

Zacznijmy od początku. Czym jest taki audyt? Jego zadaniem jest upewnienie się, że Twoje konto idzie w parze z Twoimi celami. Można to porównać do porządków wiosennych. Chcemy kilka rzeczy poprzekładać, odświeżyć, by mieć pewność, że będzie dobrze.

Końcowy cel to upewnienie się, że Twoje relacje, posty, filmiki mają cel i przybliżają Cię do realizacji założonej strategii.

Audyt instagram

Jak wykonać audyt samemu?

W pierwszej chwili słowo audyt może spowodować małą niepewność. Mogę jednak zagwarantować, że jest to prostsze niż myślisz. 

Pierwszym krokiem jest określenie celów profilu. Czy to kwestia zasięgu, świadomości produktów a może zwiększenia produktów. Określenie tego pozwoli nam porównać obecną sytuację z tym gdzie chcemy dojść. 

Kolejne kroki audytu wyglądają następująco:

Krok #1: Wyznacz cel i sposoby ich mierzenia

Przed przeglądem konta Instagramowego warto zrobić krok do tyłu i określić jasno cele jakie ma spełnić konto na Instagramie. Celem poświęcenia swojego czasu na dodawanie nowych materiałów na jakikolwiek portal jest realizacja celów. Jeśli to czytasz zakładam, że masz już w głowie jakiś cel a nie robisz tego dlatego, że jest Ci nudno. 

Przykładowo jeśli Twoim generalnym celem jest zwiększenie relacji z potencjalnymi klientami to celem Instagrama może być zwiększenie obserwujących i zachęcenie ich do reakcji. 

Gdy już określisz cel, upewnij się, że możesz go zmierzyć. Jeden cel może mieć jeden albo wiele systemów mierzenia skuteczności. Dla naszego przykładu możemy określić, że chcemy w ciągu miesiąca zwiększyć ilość obserwujących do 5000 oraz zwiększyć ilość komentarzy pod postami do co najmniej 10. 

Wyznaczenie takich KPI jasno określi Ci czy zrealizowałeś cel czy może trzeba coś zmienić i chwile jeszcze poczekać na sukces.

Krok #2: Sprawdź swoje narzędzia do marketingu

Mamy określone cele więc pora sprawdzić czy narzędzia, które nam w tym pomogą są odpowiednie. Tutaj nie ma jednego prostego schematu na to by stwierdzić czy są one dobre czy nie. 

Są setki jeśli nie tysiące przydatnych narzędzi, które mogą pomóc Ci w lepszym prowadzeniu Instagrama. Ja sam używam kilku. Z czystym sumieniem mogę polecić np. Canve – do obróbki grafiki, Snapseed – do zdjęć, Unfold – tworzenie kolaży. 

To jakie narzędzia wybierasz zależy od Ciebie. By stwierdzić czy dane narzędzie jest dobre dla Ciebie warto zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • Czy to narzędzie przyspiesza Ci czas pracy?
  • Czy dzięki niemu oszczędzasz pieniądze?
  • Czy dobrze je znasz a może za każdym razem tracisz czas na szukanie jakiejś funkcji?

Krok #3: Określ swój poziom zaangażowania

Określenie Twojego poziomu zaangażowania jest bardzo ważnym krokiem. Niezależnie od tego czy jesteś influencerem, marka biznesową a może osobistą zadaj sobie takie pytania:

  • Czy odpowiadam na komentarze i bezpośrednie wiadomości?
  • Czy śledzę konta podobnie do mnie myślących osób by czerpać z nich inspiracje
  • Czy wchodzę w interakcje z innymi kontami?
  • Czy zbierasz UGC?
  • Czy śledzisz swoich najbardziej zaangażowanych odbiorców? 

Zaangażowanie może być zdefiniowane na wiele sposób. Ostatecznie sprowadza się się do komunikacji dwustronnej z odbiorcami Twojej treści. 

Instagram jest bardzo bezpośrednią platformą co mocno ułatwia budowanie społeczności – nawet 30 min spędzonych rano na budowaniu aktywności daje ogromną zmianę. Jeśli ktoś wszedł w interakcję z Twoją treścią to warto się odwdzięczyć za to. 

A jeśli ktoś stworzył materiał UGC i uważasz, że jest fajny to możesz do udostępnić na swojej ścianie albo w relacji. To może zachęcić inne osoby z Twojego otoczenia do dzielenia się swoimi rzeczami. Ty dostajesz fajne treści a osoba publikująca atencje, to zdecydowanie win – win. 

UGC: Wiem, że nie każdy może wiedzieć czym jest treść UGC, więc spieszę z wyjaśnieniem. User Generated Content to jak nazwa wskazuje treść tworzona przez użytkowników. Mogą to być opinie, zdjęcia z produktem, wpisy na blogu i wiele więcej. Tego typu treści mogą być zarówno o Twojej firmie jak również o produktach.

Krok #4: Sprawdź treść, którą publikujesz

Jeśli chcesz by Twoje konto urosło, musisz publikować ciekawą treść opartą o strategię marketingu treści.

Czy wykorzystujesz wszystkie rodzaje postów?

W artykule o rodzajach postów na instagramie omówiłem różne rodzajów postów. Zaczynając od zwykłych zdjęć, przez krótkie filmiki, długie nagrania IGTV po nowe funkcjonalności jak rolki instagrama.  

Twoje konto mocno zyska na tym, że dodasz świerzości publikująć nowe rodzaje postów. Dodawanie tylko jednego rodzaju jest dobre na początku, jednak z czasem może stać się nużące. 

Zastanów się jakie rodzaje postów pokażą zalety Twoich usług lub produktów. W jaki nowy kreatywny sposób możesz przekazać swoje zalety.

Jak samemu przeprowadzić audyt Instagram

Czy Twoje najnowsze posty pokazują to na czym skupia się Twoja marka?

Przykładowo jeśli prowadzisz e-commerce zadbaj o to by pokazać swoje produkty. Możesz mieszać zdjęcia ze sklepu, zdjęcia lifestylowe i np z produkcji. Upewnij się, że odwiedzające osoby dokładnie wiedziały czym się zajmujesz. 

Pamiętaj, że Twoje konto to nie tylko posty ale również story. Często to story najmocniej działa na osoby, które już Cię obserwują.

Czy planujesz to co chcesz opublikować?

O ile spontaniczność jest dobra od czasu do czasu, tak w biznesie warto planować do przodu. Sprawdź czy planujesz wcześniej to co chcesz udostępnić czy idziesz na żywioł byle cokolwiek się pojawiło. 

Dzięki planowaniu posty będą lepszej jakości. Pamiętaj, że zależy nam na realizacji celów a nie na tym by dać byle co.

Krok #5: Czy Twoje posty łatwo rozpoznać?

Przyszła pora na rozpoznawalność wizualną. Po tym jak wiemy co chcemy publikować możemy skupić się na tym by całość przekazu była jednolita.  

Tworząc treści zobacz czy Twoje zdjęcie główne, miniatury wyróżnionych relacji oraz 9 ostatnich postów pasują do siebie. 

Przykładowo u mnie na profilu bardzo często zobaczysz kolor czerwony. Staram się by zapadł w pamięci moich odbiorców i gdy potem zobaczą posty o podobnej kolorystyce wiedzieli, że są to moje posty. 

Twoi odbiorcy powinien po kilku postach wiedzieć czym się zajmujesz i choć trochę zapamiętać jakiś wyróżniający Cię element.

W tym miejscu warto wspomnieć, że wybór kolorów firmy jest bardzo ważny. Istnieje cały dział marketingu i psychologii, który zajmuje się wpływem kolorów na psychikę. 

Niezależnie od tego jaki kierunek wybierzesz, upewnij się, że dobrze się z tym czujesz.

Krok #6: Sprawdź swoje BIO

Mimo, że ten kawałek Twojego profilu może mieć maksymalnie 150 znaków, to ma ogromne znaczenie.  Warto tworząc je zastanowić się czy spełnia ono następujące wymogi: 

  • Jest aktualne
  • Jasno określa czym się zajmujesz
  • Mówi o tym dla kogo jest Twój produkt i usługa
  • Ma wezwanie do działania

Instagram daje na dzień dobry tylko jedną opcją umieszczenia linka. Warto więc zadbać by ten link był wyeksponowany a użytkownicy wiedzieli po co mają go kliknąć. 

Link może prowadzić do wielu miejsc. Do Twojej strony, produktu, landingu z darmowym materiałem czy być agregatem linków.

A jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym jak stworzyć skuteczne BIO, docierać do większej grupy odbiorców i zgromadzić pierwszy 1000 obserwujących to zapraszam Cię do mojego kursu.

Krok #7: Sprawdź swoją strategię rozwoju

Ponad bilion użytkowników miesięcznie, ogromnie inteligentny algorytm, do tego masa firm z ogromnymi budżetami. To codzienność na platformie, codzienność, która może przytłaczać. Na szczęście wybicie się dalej jest możliwe.  

Jeśli chcemy rozwinąć swój biznes warto na tym etapie odpowiedzieć sobie na te pytania:

  • Czy promuje mój kanał Instagrama na innych platformach?
  • Czy używam hashtagów i lokalizacji by dotrzeć do większej grupy odbiorców? 
  • Czy współpracuje z influencerami by promować swoje produkty? 
  • Czy współprace z markami myślącymi podobnie do mnie by robić konkursy, cross promowanie czy wspólne kampanie marketingowe?
  • Czy promuje swoje posty w sposób płatny?
  • Czy stworzyłeś treść, którą użytkownicy chcą udostępniać dalej?

Jeśli chcesz zacząć od czegoś małego budująć swoją strategie marketingową to proponuje skupić się na hashtagach oraz na cross promowaniu treści na różnych platformach. 

Przykładowo jeśli masz również konto na Facebooku:

  • Podepnij oba konta razem by udostępniać sobie story
  • Twórz np 2 etapowe story gdzie na FB mówisz, że dalsza część na Instagramie
  • Udostępniaj informacje o prezentach dawanych przez Instagrama
  • Mów o tym, że są treści, które pokazujesz tylko na Instagramie
  • itd

Krok #8: Ulepsz swoje hashtagi

Niezależnie co w tej chwili myślisz o hashtagach, to z całą pewnością na Instagramie one działają.   

By ulepszyć ich działanie zadaj sobie następujące pytania: 

  • Czy wybieram hashtagi związane z moją branżą i moimi klientami?
  • Czy mam choć jeden własny hashtag, który zawsze używam?
  • Czy używam szczegółowych hashtagów zamiast ogromnych? 

Wybierając hashtagi warto celować w takie, które obserwują Twoi klienci. Wiem, że bardzo kuszące jest wybieranie dużych, które mogą dać liki. Jednak często to nie idzie w parze z wynikami. Twój Instagram ma realizować Twoje cele a nie być miejscem, które jest odseparowane od strategii biznesowej. 

Dlatego zamiast wybierać ogromne hashtagi, wybierz te mniejsze. Po pierwsze są lepiej dopasowane pod względem tego kto je ogląda. Po drugie masz dużo mniejszą konkurencję w porównaniu z tymi, które mają miliony postów dziennie.

Hashtagi Instagram

Krok #9: Poznaj swoje wyniki

Ostatnim krokiem w naszej drodze do dobrego audytu jest poznanie statystyk.  

Creative Studio od Facebooka jest nie tylko świetnym narzędziem do publikacje ale również do śledzenia statystyk. Dodatkowo całkowicie bezpłatny, 

Podpinając swoje konto do tego panelu uzyskujesz masę ciekawych informacji. Od tego jak Twoje posty się sprawdzały, po to w jakie godziny najlepiej publikować, bo w tych godzinach jest najwięcej osób z Twojej społeczności. 

Stała obserwacja statystyk i wyciąganie z nich wniosków jest kluczowe przy rozwoju swojego biznesu. Niezależnie czy działasz na Instagramie czy na innej platformie a może masz własną stronę internetową. Znajomość statystyk jest kluczowa. 

Sprawdź jakie grupy osób obserwują Cię już teraz, kiedy są aktywne, Sprawdź, które działania mają największe zasięgi. Na podstawie tych danych zacznij tworzyć zaplanowane treści a wyniki będą coraz lepsze.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x