fbpx

Reklamy Facebooka w 2021 – co może się zmienić?

Share on facebook
Share on linkedin

Początek roku to okres, w którym wprowadzamy spore zmiany. Często właśnie od nowego roku zmienimy strategie marketingową. Warto więc wiedzieć jak najwięcej o naszym otoczeniu. Wychodząc z tego założenia przygotowałem krótką listę tego jak mogą wyglądać reklamy Facebooka w 2021 r.

Uprzedzam, że są to moje własne przemyślenia na podstawie obserwacji nowinek ze świata marketingu. Ile z nich się sprawdzi ciężko powiedzieć. W końcu kto z nas spodziewał się rok temu, że w 2020 świat będzie wyglądał tak a nie inaczej.

Ograniczenie nieuczciwych firm

To co obserwujemy już od kilku lat, ale w 2020 mocniej, to sprawdzanie czy firmy są uczciwe. Coraz częściej na grupach dotyczących mediów społecznościowych widzimy, że komuś zablokowano reklamę a czasem nawet konto.

Takim przykładem, który dość mocno zapadł mi w głowie była firma zajmująca się zabawami na urodzinach dla dzieci. Stworzyli oni reklamę, gdzie była mowa o tym, że jedną z atrakcji jest strzelnica dla dzieci. Pistolet na kapiszony i jak się trafi odpowiednio dużo razy to wygrywa się nagrodę. Z powodu słowa strzelnica, całe konto zostało zablokowane. Na szczęście nie usunięte.

Patrząc więc, że sprawdzanie i gromadzenie informacji o firmach jest coraz mocniejsze można spokojnie założyć, że w 2021r będzie to bardzo kluczowy element dla algorytmu Facebooka. Użytkownicy będą pytanie jak się podobało w danym miejscu, jak prezentuje się produkt, który kupili i wiele więcej.

Znane marki mają łatwiej

To temat, który dość mocno się pomija. Wiele osób może to bulwersować, ale znane marki płacą mniej za reklamę. Zajmując się reklamami dużych znanych firm jak i tych mniejszych widzę jak dla podobnych reklam ceny są zupełnie inne. Wynika to z prostego faktu. Duże marki są one mocniej rozpoznawalne. Co przekłada się na to, że częściej są klikane. Facebookowi zależy na tym by ich reklamy były dobrze przyjmowane i klikane.

Znaczenie marki osobistej czy firmowej będzie stale wzrastał. To też trend widoczny od lat, natomiast patrząc na reklamy coraz mocniej dostrzegany przez mniejsze firmy. Oznacza to, że z roku na rok ciężej jest zacząć, a rok 2021 może być ostatnim gwizdkiem na to.

Jedna ważna rzecz. Dalej uważam, że reklamy nastawione na świadomość marki są słabo opłacalne, dużo lepiej tworzyć reklamy z celem na konwersje. Budowanie wizerunku czy społeczności to duży temat a nie tylko rodzaj reklam.

Zwiększenie prywatności

Kolejną ważną zmianę, którą oglądamy już kilka lat to zmiana podejścia do prywatności. Przykładem znanym każdemu może być np. RODO. W 2021r taką dużą zmianą będzie nowy system IOS, który będzie dużo mocniej o nią dbał. Aplikacje, które instalujemy będą dużo mocniej sprawdzane, a samo użytkownik dostanie powiadomienie przy otwarciu czy zgadza się na udostępnianie swoich danych. Dla mediów społecznościowych oznacza to potencjalnie mniejszą ilość danych, a w konsekwencji mniejszą skuteczność kierowania reklam.

Rozwiązaniem tego może stać się zbudowanie świadomości odbiorców o naszej marce. Jak widzimy marka osobista czy firmowa to temat, który zaczyna coraz mocniej wpływać na to czy firma odniesie sukces czy nie. Warto więc to dobrze zaplanować i dodać do swojego planu na nowy rok.

Polecam tutaj oficjalne informacje od Facebooka:
Jak wprowadzenie systemu iOS 14 firmy Apple może wpłynąć na Twoje reklamy

Wzrost kosztów

Pod koniec roku dało się usłyszeć głosy, że koszty reklamy bardzo mocno rosną. Może nawet, że reklama na Facebooku w 2021 będzie mało opłacalne. Na tym etapie chcę Cię uspokoić, bo nie sądzę by tak było.

Po pierwsze koniec roku to okres ogórkowy. Black Friday i Święta sprawiły, że w tym samym okresie dużo więcej firm rozpoczęło działania marketingowe. Naturalne więc, że co roku w ostatnim kwartale te ceny rosną.

Jak pokazał nam rok 2020 reklama w Internecie jest teraz niezwykle ważna. Skuteczne prowadzenie mediów społecznościowych jest kluczowe. Wiele firm zaczęło więc eksperymentować z reklamami na Facebooku i innych portalach. Jednak niestety wiele z nich robi to źle co oznacza większe koszty. Robiąc to dobrze, Twojemu biznesowi dalej będzie się to opłacać. Jednak plotki o małej opłacalności już poszły w świat.

Warto tutaj podkreślić, że ceny reklam czy to w mediach społecznościowych, czy inne rosną stale. Wynika to z cen złotego, inflacji oraz wielu innych czynników. Dlatego warto o tym pamiętać przy np. planowaniu budżetu reklamowego.

Monopol Facebooka

Ostatnim tematem i wielką niewiadomą jest sprawa sądowa przeciw Facebookowi. Zarzuca mu się monopolizacje. Oznacza to, że jeśli przegram, to będzie musiał podzielić firmę na mniejsze elementy. Konsekwencji takiego podziału nie da się na chwile obecną jednoznacznie określić.

Mimo, że jest to mało prawdopodobne to działania Facebooka jakie będą podejmować przed sprawą mogą być jednak inne niż te które byłyby normalnie. Przykładowo w 2020 miały wejść nowe reklamy na WhatsUp-e. Jednak jak widzimy tak się nie stało. Czy wejdą w 2021 ciężko powiedzieć. Facebook może wstrzymywać się z tym krokiem by nie pokazać, że nowo zakupiona firma wcale nie jest częścią jednego ogromnego systemu marketingowego.

Sprawę procesu warto więc mocno śledzić, bo może mieć spory wpływ na to co będziemy mogli zrobić, jeśli chodzi o reklamy. A jeśli ogólnie chcesz być na bieżąco z tematami mediów społecznościowych, marketingu i biznesu to zapisz się na mój Newsletter poniżej. Nie tylko otrzymasz co tydzień nowinki, ale i bezpłatny prezent na start.