Własne ścieżka, buntowanie się przeciw temu, co utarte, oto archetyp buntownik. Jeden z ciekawszych archetypów marek a na pewno taki, który budzi najwięcej kontrowersji.
Poznaj jak wykorzystać ten archetyp w przekazie marketingowym, storytellingu oraz wielu innych elementach.
Spis Treści
Firmy oraz osoby, które wybrały archetyp buntownika, z całą pewnością zapadają w naszej głowie. Chcą mocno się wyróżnić i pokazać, że obecny system stworzony na ogół w archetypie władcy jest co najmniej zły.
Archetyp buntownika na ogół zobaczymy w takich branżach jak:
- motoryzacja
- moda
- muzyka
- sporty ekstremalne
- marki kierujące przekaż do młodzieży
Przykładowa paleta kolorów

Mocne strony archetypu buntownika
Mocnymi stronami buntownika są obietnice, że obecny status działania świata można zmienić. Wprowadzić coś innego, w zamyśle coś lepszego.
Buntownik idealnie sprawdzi się w markach dla osób młodych, czasem z marginesu. Przekaż ma iść do osób, które czują się poza meain streamem. Oznacza to często mniejsze zasięgi, ale dużo większej jakości.
Bardzo dobrym przykładem takiego przełamania było wprowadzenie PayPal-a. Platforma zbuntowała się przeciw zastanemu systemowi bankowemu.
Słabe strony archetypu buntownika
Jak w każdym archetypie mamy również cienie, które trzeba zaadresować.
Pierwszym elementem jest kwestia tego, że buntownik stale musi się buntować. W przypadku spełnienia zmiany będzie potrzebny rebranding.
Drugim dużym minusem jest brak sprawczości. Jeśli po dłuższym czasie nie będzie widać czegoś, jakichś zmian to grupa docelowa może się znudzić i zmienić zainteresowanie. Ciężko więc utrzymać zainteresowanie.
Znane marki
Przykłady znanych marek budowanych w oparciu o archetyp buntownika:
Znane osoby

Lady Gaga

Jack Sparrow

Richard Branson

Robin Hood