Luka informacyjna. Jak nieświadomie zachęcisz do dalszego czytania

Czytasz ten tekst, bo wydarzyła się jedna z dwóch opcji. Albo chcesz wiedzieć, czym jest luka informacyjna, albo chcesz wiedzieć, jak sprawić by odbiorcy Twoich tekstów czytali dalej. Na oba te punkty znajdziesz tutaj odpowiedź. Jednak zanim przejdziesz dalej, zadaj sobie jedno ważne pytanie: Czy treść, do której będziesz chciał przykuć uwagę, jest tak ważna, by odbiorca musiał ją przeczytać?

Spis Treści

Czym jest luka informacyjna?

Pierwszym krokiem do zrozumienia wszechświata jest jego opisanie. Podobnie jest tutaj. Na początku musimy poznać samą kwestię luki informacyjnej. Jeżeli już wiesz, czym jest luka informacyjna, możesz swobodnie przeskoczyć do następnej części. Jeśli jednak chcesz wiedzieć więcej, to zatrzymaj się na chwilkę tutaj.

Luka informacyjna to koncept związany z storytellingiem. Ma za zadanie sprawienie, że odbiorca jest tak zaciekawiony rozpoczętym wątkiem, że musi słuchać dalej, bo chce poznać kluczową informację, potrzebną do zrozumienia całości.

Luki informacyjne możesz spotkać zarówno w tekstach, jak i video. Przykład to kryminały gdzie na początku dowiadujemy się o morderstwie i musimy podczas czytania, dowiedzieć się kto zabił.

Film z bardzo ciekawą luką informacyjną, który mogę polecić to: “Fight Club”. Możemy na jego podstawie nie tylko poznać właśnie kwestie tego, jak działa potrzeba zobaczenia co się stało, ale również mamy genialny przykład archetypu buntownika. Dwie pieczenie przy jednym filmie.

Jak budować lukę informacyjną?

Znamy już koncept luki informacyjne jednak to, co zapewne najbardziej Cię w tej chwili interesuje to kwestia tego, jak ją tworzyć. Dlatego zamiast jednego sposobu dam Ci kilka, z których możesz wybierać te, które najbardziej Ci odpowiadają w danej chwili. A jeśli będą chwile, w których będziesz potrzebować pomocy, zawsze możesz tutaj wrócić.

Rozbudowa pytania

Najbardziej popularnym sposobem, który widzę, że jest stosowany, nawet przez największe firmy mediowe jest kwestia rozwijania pytania. To, co według mnie jest w nim najfajniejsze to naturalność, w jakim go budujemy. Bo często, już od lat możesz go stosować.

Jak go tworzymy?

Każda branża ma jakieś ogólne pytania, które pojawiają się w niej praktycznie co chwile. Dla mojego biznesu może to być:
Jak pozyskać więcej klientów?
Jak często postować w social mediach?
Video czy zdjęcie, co bardziej przyciąga uwagę?

Pytanie musi być popularne, tak by odbiorca w głowie powiedział “Tak, chce to wiedzieć”. Gdy mamy jego uwagę, dodajemy dodatkowy element, naszą lukę informacyjną, która sprawia, że mamy jego pełne zainteresowanie.

Dla powyższych pytań możemy zbudować przykładowo takie teksty:

Jak pozyskać więcej klientów? Czy technika sprzed ponad 100-lat może być odkryciem tego roku?

Jak często postować w social mediach? Co zrobić, by nie zniechęcić fanów, przez zbyt częste postowanie?

Video czy zdjęcie, co bardziej przyciąga uwagę? Jak wybrać metodę, która nie tylko przyciągnie uwagę, ale i wygeneruje sprzedaż?

Z jednego oczywistego pytania budujemy dwa. Pierwsze odwołuje się do już istniejącego pytania klienta, a drugie buduje potrzebę poznania odpowiedzi.

Realne frustracje

Drugim sposobem jest odwołanie się do frustracji klienta. Tutaj mocno polecam, sięgnięcie do wcześniej przygotowanych awatarów klientów, gdzie frustracje klienta MUSZĄ się znaleźć.

Najłatwiej będzie nam to zobaczyć na przykładzie.

Kilka dni temu prowadziłem rozmowę sprzedażową online z dużą firmą, która wchodziła na rynek ładowarek elektrycznych. Duża okazja, więc przed rozmową czułem stres.

W czasie tej rozmowy kilkukrotnie klient wspomniał, że czuje się w rozkroku co do strategii. Nie wie, w którym kierunku powinien pokierować swój branding. To zapaliło w mojej głowie ogromną żarówkę z napisem “FRUSTRACJA”. Mamy więc tu realny przykład. Zbudujmy więc wokół niego naszą lukę informacyjną.

Oto kilka przykładów:

Frustruje, Cię fakt, że nie wiesz, w którym kierunku powinieneś pokierować swój biznes? Zobacz, jak łatwo możesz podjąć decyzje na podstawie archetypów marki.

Frustruje, Cię fakt, że co chwile Twój biznes zmienia kierunek? Oto niezawodna technika Forda, na dobrą decyzję!

Masz dość, ciągłego określania wizji firmy? Oto jeden element, którego nie zdradził Ci żaden konsultant.

Zobacz jak proste, jest budowanie luki informacyjnej z takim schematem. Kilka sekund i pomysł gotowy. Jednak to nie wszystkie sposoby, które dla Ciebie mam.

Działanie tu i teraz

Trzecim sposobem jest działanie tu i teraz. Opieramy się na bieżących wydarzeniach, które są początkiem naszego tekstu. Przykładowo niedawno przez Polskę przeszła powódź. Gdy to czytasz, to na pewno już trochę czasu od tego minęło, ale może jeszcze trochę pamiętasz co się działo.

W tamtej chwili, w głowach wszystkich Polaków była jedna kwestia. Skupialiśmy się na tym, więc można swobodnie założyć, że nawiązując do tego w tamtym czasie, w głowie odbiorcy pojawiłoby się stwierdzenie, tak o tym właśnie myślę. Jak więc możemy to wykorzystać?

Co zrobić, gdy z dnia na dzień, Twój sklep stacjonarny został zamknięty? Oto prosty, schemat otwarcia sklepu internetowego, wykorzystany już przez dziesiątki firm. Chcesz go poznać?

Czujesz zmęczenie psychiczne? Oto trzy proste ćwiczenia, które stosowane są przez profesjonalistów, które pozwolą Ci opanować stres.

Zauważ, że odwołuje się tu do faktów związanych z wydarzeniem, a nie koniecznie samym wydarzeniem. Chcemy działać etycznie, a nie wykorzystywać przykrych informacji. To, co opisujemy, musi być prawdą.

Wiem, że nic nie wiem

Kolejnym pomysłem na stworzenie luki informacyjnej jest opcja generalizacji. Zakładamy wtedy na początek, że odbiorca ogólnie nie wie, co robić. Dlatego nazywamy jego odczucie, a następnie dodajemy lukę. Oto kilka przykładów:

Co odróżnia dobrą reklamę na Facebooku, od przeciętnej? Różnica jest prostsza, niż kiedykolwiek przypuszczałeś.

Chcesz poznać nawyk najlepszych marketerów, którzy zatrudniani się przez największe firmy za dziesiątki tysięcy?

Odwrócenie gry

Ostatnim sposobem jest odwrócenie gry. Pokazujemy więc słabość jako coś silnego. Coś, co daje nam przewagę. Mamy więc przykładowo taki tekst:

Dopiero zaczynasz w marketingu? Możesz zarabiać lepiej niż większość firm, które są od lat na rynku.

Co dalej?

Mając stworzoną lukę informacyjną, mamy uwagę odbiorcy. Kolejny krok to wciągnięcie go w historie, a następnie, jeśli to materiał sprzedażowy, to przedstawienie oferty.

Tak dobrze czytasz, nie bój się wprost sprzedawać w swoich tekstach. Dlaczego to jest ważne i trzeba to robić to już treść na osobny długi i ciekawy artykuł.

Przejmuj kontrolę nad swoim sukcesem, zamiast liczyć na szczęście.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Szybki kontakt

Klikając powyższy przycisk, wyrażasz zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych oraz przetwarzanie danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.

POROZMAWIAJMY

Potrzebujesz pomocy?

Telefon

790 691 371

Email

kontakt@przemyslawolesinski.pl

LUB
0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x