7 prawd marketingowych, które warto znać

Gdybyś zapytał 50 osób, czym jest marketing, zapewne usłyszałbyś 50 różnych odpowiedzi. Dlaczego tak różnie rozumiemy marketing? Prawdopodobnie dlatego, że większość marketerów sama tego nie rozumie. Spędzają swoją karierę, zamknięci w wąskiej specjalizacji (tylko SEO albo tylko social media) i nigdy tak naprawdę nie widzą pełnego obrazu.

Mimo to jako właściciel firmy, wiesz, że marketing jest bardzo ważnym elementem.

Według ojca nowoczesnego zarządzania, Petera Druckera, „Ponieważ celem biznesu jest tworzenie klienta, biznes ma dwie – i tylko dwie – podstawowe funkcje: marketing i innowacyjność. Marketing jest wyróżniającą, unikalną funkcją biznesu ”.

Czym więc jest marketing? Legendarny inwestor venture capital w dolinie krzemowej i były dyrektor wykonawczy Intela, Bill Davidow, powiedział: „Marketing musi wymyślać kompletne produkty i doprowadzać je do czołowych pozycji w dających się obronić segmentach rynku”

Krótko mówiąc, marketing jest odpowiedzialny za stworzenie produktu, który jest poszukiwany na danym rynku. To, jak to zrobimy, zależy już od rynku. Proste?

Niezależnie jak wygląda nasz marketing, jakie działania stosujemy, istnieją prawdy uniwersalne. Oto 7 prawd marketingu, które wiedzę w każdej branży i w każdym rodzaju marketingu.

Marketing jest jak mówienie: każdy myśli, że robi to dobrze

W marketingu jest więcej pozerów niż w innych dziedzinach. Wynika to z tego, że jest bardzo niski poziom wejście i łatwo jest nazwać się marketerem. Często nawet dużym firmom jest ciężko stwierdzić czy dana osoba ma wiedzę i umiejętności, czy tylko dużo mówi.

Pamiętam moje zdziwienie po pierwszej kampanii marketingowej dla Term Bukovina, gdy dowiedziałem się, że ich poprzednia firma marketingowa nie potrafiła sprzedać nawet 10% biletów na ich wydarzenie. Wyobraź sobie ich minę, gdy ja stwierdzam, że porażką jest niesprzedanie co najmniej 70% obłożenia.

Marketing jest jak mówienie: każdy myśli, że robi to dobrze

Wielokrotnie spotykam się w swojej pracy ze stwierdzeniem, że sprzedajemy do wszystkich. Dla mnie to wyraźne czerwone światło, że firma nie buduje swojej własnej marki. Prowadzi to do walki cenowej z innymi bezimiennymi firmami.

Świat ludzi sukcesu działa jednak inaczej. Zobaczmy, kto zarabia najwięcej na marżach i nagle przed naszymi oczami pojawią się znane marki. Kupujemy chętniej od znanych marek, z którymi się utożsamiamy. Bez własnej marki ciągle będziemy walczyć ceną i promocjami, zamiast szukać lojalnych klientów.

Marketing to rozumienie potrzeb

Po co mi awatar? Przecież wiem, kto jest moim klientem.

To chyba 99% odpowiedzi małych firm, gdy mówię, że potrzebujemy opisać naszego idealnego klienta. Nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo budżetów marketingowych przepalamy, bo robimy reklamę bez wiedzy o tym, jakie są potrzeby odbiorców.

Dobry marketing rozumie czego potrzebują odbiorcy. Zamiast myśleć w kategorii kup Pan cegłę, bo mam cegłę, pomyśl, kto potrzebuje tej cegły i tej osobie ją zaproponuj.

Z mojego doświadczenia, taka prosta rzecz, może zmniejszyć koszty Twojego marketingu nawet o 90%. Więc jeśli płacisz na reklamę 1 000 zł miesięcznie, to rocznie możesz zaoszczędzić nawet 10 800 zł.

Innowatorzy nie wymyślają koła na nowo

Niektórzy ludzie są świetnymi wynalazcami. Wymyślają szalone koncepcje, o których nikt nigdy nie pomyślał.  Warto zdać sobie sprawę, że nawet najlepszy wynalazek nic nie da, jeśli nie rozwiązuje jakiegoś problemu.

prawdy marketngowe przydatnosc

Zamiast więc wymyślać koło na nowo, pomyśl, co już istnieje i jak to wykorzystać, by pomóc Twojemu idealnemu klientowi. Tak, wracamy do tego, że trzeba wiedzieć, kto jest Twoim klientem.

Marketing jest zbyt ważny, aby zostawić go działowi marketingu

To słynne powiedzenie Davida Packarda (współtwórca firmy Hewlett-Packard), pokazuje, jak ważnym elementem biznesu jest marketing. Bez dobrego marketingu w dzisiejszych czasach bardzo ciężko się wybić. 

Każdy dział sprzedaży  musi współpracować z działem marketingu. Podkreślam MUSI. Jeśli sprzedaż nie wie, jak działa marketing, może próbować sprzedawać, zupełnie coś innego niż oczekują klienci. Obsługa klienta bez świadomości tego, że ważny jest marketing, może doprowadzić do kiepskich opinii.

7 prawd marketingowych, które warto znać

Marketing ma się zwracać

Kolejną złotą zasadą jest to, że marketing ma się zwracać. Zły marketing potrafi zmarnować dowolny budżet reklamowy. Jednak ten dobry ma się zwracać. Trzeba więc, jasno określić KPI, wyznaczyć cele oraz cały czas sprawdzać, czy idziemy w dobrym kierunku.

Zwrot może być w postaci pieniędzy, czasu, rozpoznawalności, statusu albo relacji.

Nie potrzebujesz dużego budżetu, by zacząć

Obecny marketing internetowy nie wymaga od Ciebie na start dużego budżetu. Czasy, gdy na reklamę trzeba było przeznaczyć tysiące, czy dziesiątki tysięcy minęły. Teraz dużo skuteczniejsze jest dokładne celowanie. 

Najprostsze testy na lokalnym rynku można zacząć z budżetem nawet 600 zł na miesiąc. A jeśli mamy czas, to kupowanie linków pod pozycjonowanie może być jeszcze tańsze. Kwestia tego, czy wolisz zainwestować więcej czasu, czy pieniędzy. 

Kliknij i zobacz, jak mogę Ci pomóc z marketingiem internetowym.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szybki kontakt

Klikając powyższy przycisk, wyrażasz zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych oraz przetwarzanie danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.
POROZMAWIAJMY

Potrzebujesz pomocy?

Telefon

790 691 371

Email

kontakt@przemyslawolesinski.pl

LUB
0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x