Odkryj Niewidzialną Siłę, Która Kształtuje Twoją Rzeczywistość – Wszystko o Presupozycji!

Kawa jest, pomysł na podcast jest. Zaczynamy więc strategie wygrywania. Podcast dla osób, które chcą od życia więcej. Dla osób, które chcą wygrywać.

Tytuł dzisiejszego odcinka to “Odkryj Niewidzialną Siłę, Która Kształtuje Twoją Rzeczywistość – Wszystko o Presupozycji!”

Dla osób, które jeszcze mnie nie znają, nazywam się Przemysław Olesiński i jestem coachem, doradcą oraz konsultantem. Zarówno w kwestiach osobistych, jak i biznesowych. Najmocniejszym moim przekonaniem jest fakt, że możemy przejąć kontrole nad swoim sukcesem. Oznacza to, że podejmując decyzje, a następnie działanie możemy osiągnąć sukces.

By to osiągnąć, warto wiedzieć, jak działa świat. Tutaj na scenę wkracza presupozycja. Niewidzialna siła, która towarzyszy nam każdego dnia, jednak nie znając jej, nigdy nie zwrócimy na nią uwagi. A ma ona ogromny wpływ na nas i na odbiorców tego, co mówimy.

Zanim jednak przejdziemy do konkretów, krótki cytat Carla Gustava Jung, który wprowadzi nas w temat, a brzmi on “Do momentu, gdy nie uczynisz nieświadomego świadomym, będzie ono kierować Twoim życiem i będziesz nazywać to przeznaczeniem.”

Zacznijmy więc zmianę z nieświadomego na świadome.

Czym jest presupozycja?

Zacznijmy od definicji. Tutaj akurat bardzo spodobała mi się ta, która znajduje się na Wikipedii. Mamy więc takie stwierdzenie. Presupozycja w logice to sąd, który musi być prawdziwy, żeby jakiemuś zdaniu można było przypisać wartość logiczną (prawdę lub fałsz). Innymi słowy, presupozycja to wniosek wynikający zarówno ze zdania, jak i z jego negacji.

Definicja dobra, chociaż na pierwszy rzut oka może, wydawać się mało zrozumiała. Zobaczmy więc kilka przykładów, zaczniemy od tych najprostszych. Karol wczoraj znowu wrócił zmęczony z pracy. Mamy tutaj kilka stwierdzeń najprostszym elementem do wyłapania jest to, że Karol ma jakąś pracę, a ta praca jest męcząca. Mamy więc pierwszą presupozycję. Proste, prawda?

Patrząc dalej, na nasze zdanie wiemy, że jest to kolejny raz, gdy wraca z pracy zmęczony. Czyli jego praca sprawia, że stale jest zmęczony. Mamy więc założenie, że jego praca jest ciągle męcząca. A to wpływa na nasz obraz Karola. Jak sobie go wyobraziłeś?

Dla mnie jest to osoba w garniturze, która wraca ledwo żywa. Kołnierzyk rozpięty, krawat rozciągnięty i wchodzi do mieszkania, trzymając się ściany ściąga buty.

Wizualizując, znajduje kolejną presupozycję. Karol ma jakieś miejsce, do którego wraca. W moim wyobrażeniu jest to mieszkanie, ale w Twoim może być np. dom. Idąc dalej mamy słowo “wczoraj”, wiec opowiadając, mamy kolejny dzień.

Zobacz jak dużo ukrytej treści znaleźliśmy w jednym prostym zdaniu “Karol wczoraj znowu wrócił zmęczony z pracy.”. Na ten moment może wydawać Ci się to jeszcze mało interesujące, ale za chwile jak zobaczysz bardziej realne zastosowania, to zmienisz zdanie.

Dlatego mam dla Ciebie jeszcze jeden cytat, który otworzy Twój umysł. Tym razem Winston Churchill “Pesymista widzi trudność w każdej możliwości, optymista widzi możliwość w każdej trudności.” Bądź wiec optymistą i zobacz, jak możesz wykorzystać presupozycje.

Wykorzystanie presupozycji każdego dnia

Zaczniemy z grubej rury, czyli od najbardziej znanej historii związanej z presupozycją na świecie. Jest sobie sala sądowa, adwokat do świata: Proszę odpowiedzieć tak albo nie. Czy przestał pan już bić swoją matkę?

Dam Ci chwilę i poszukaj, gdzie są tu ukryte sprytnie presupozycje.

Po pierwsze mamy założenie, że świadek bił swoją matkę. Następnie przestał już bić. Wiedząc, że ma odpowiedzieć tak albo nie, świadek przy każdej opcji zostanie postawiony w złym świetle. Jeśli powie tak, to znaczy, że przyznaje się do bicia w przeszłości. Jeśli nie to przyznaje się do tego, że dalej ją bije. Za każdym razem świadek traci w oczach ławy przysięgłych.

Możesz sobie pomyśleć, no fajnie, ale jak ma się to do naszych reali? Jeśli poszukacie sobie wywiadów Roberta Mazurka ze Sławomirem Mentzenem to zobaczycie, że właśnie Mentzen kilka razy użył bardzo podobnego układu presupozycji. Podkreślam układu presupozycji, a nie dokładnie takich słów.

Zobaczmy teraz inny przykład. Może to być głos wewnętrzny typu „udało mi się” albo zewnętrzny „udało nam się”. Z pozoru niewinne stwierdzenie, które zapewne dość często pojawia się w naszym życiu. Czy jednak na pewno niewinne?

Stwierdzając, udało się, mamy presupozycje szczęścia, a nie tego, że ciężko pracowaliśmy, mamy umiejętności i doświadczenie. To w konsekwencji, zamiast budować naszą pewność siebie, sprawia, że ją osłabiamy.

Część ludzi jeszcze lubi stwierdzenie “tym razem nam się udało”. Tutaj mamy podwójną presupozycję. Nie tylko budujemy przekonanie szczęścia, ale również mamy tym razem. Automatycznie zakładamy, że kiedyś się nie uda, albo wcześniej się nie udało. Znowu więc atakujemy naszą pewność siebie.

Czy w takim razie możemy użyć presupozycji do budowania pewności siebie albo przekonywania innych? Pewnie, że tak.

Najprostszy przykład to stwierdzenie “, Jeśli coś jest możliwe do zrobienia, każdy może się tego nauczyć.” Mamy tu presupozycje, że każdy, czyli odbiorca tych słów również.

Kolejne proste zdanie “Innym się nie udało, jednak wiem, że Ty sobie poradzisz”. Zakładamy, że odbiorca zdania ma jakieś X np. doświadczenie, wiedze, które są wyjątkowe oraz to, że właśnie ta osoba jest odpowiednia do tego zadania. Zamiast więc udało się, które odbiera, dajemy danej osobie siłę.

Na koniec z takich bardzo ciekawych założeń presupozycja jednego z moich mentorów “Czego ciekawego dzisiaj się nauczyliście?“. Tutaj presupozycja zakłada, że było ciekawie i odbiorca czegoś właśnie ciekawego się nauczył. Proste, prawda?

Swoją drogą mówiąc jednego z moich mentorów, mam presupozycje, że było albo jest ich więcej. Przykłady presupozycji otaczają nasz każdego dnia.

Dlatego jak mówi Peter Drucker, najbardziej znana osoba na świecie, jeśli chodzi o zarządzanie: “Najważniejsza rzecz w komunikacji to słyszeć to, czego się nie mówi.”.

Wykorzystanie presupozycji w marketingu

Poznaliśmy sposoby wykorzystania presupozycji w życiu codziennym, jednak na tym nie koniec. Presupozycja jest genialnym narzędziem marketingowym, właśnie dla tego zobaczmy, jak można ją wykorzystać w naszych biznesach.

Mamy więc przekaz marketingowy i w nim tekst „Odkryj jedną z wielu niepowtarzalnych promocji w naszym salonie”. Pominiemy tutaj etykietowanie w haśle niepowtarzalnych, które etykietowanie też jest wspaniałym tematem, które w przyszłości pewnie będziesz chcieć poznać i skupmy się na „jedną z wielu”. Mówiąc jedną z wielu, automatycznie nastawiamy mózg odbiorcy, że jest ich więcej. To natomiast prowadzi do tego, że będzie on chciał poznać również inne.

Bardzo podobnym zabiegiem lingwistycznym może być „który produkt jako pierwszy wybierzesz”. Mamy tu założenie, że ten produkt, który teraz kupimy, będzie początkiem większych zakupów. Analogicznie można powiedzieć „który dodatek, wybierasz jako pierwszy” albo „który dodatek najpierw przykuł Twoją uwagę”. Przykłady mnożą się jeden za drugim.

Kolejnym doskonałym zabiegiem lingwistycznym w presupozycji jest „czy już”. Mamy więc „Czy już poznałeś nasz produkt X”, a jeśli chcemy wzmocnić przekaz, to możemy rozszerzyć to zdanie „Czy już poznałeś nasz produkt X, który został doceniony na całym świecie”.
Czy już zakłada, że stanie się coś albo się stało już. Gdy używamy więc takiego stwierdzenia, jeśli ktoś nie poznał naszego produktu, automatycznie budujemy most, w jego umyśle, by chciał poznać.

Przypomina mi się inny przykład niezwiązany z marketingiem, ale też równie ciekawy. Przychodzi pracownik do szefa i pyta: “Dzień dobry szefie. Czy zastanawiał się Pan już nad moją podwyżką? Czy mam przyjść w tej sprawie w środę?”. Mamy idealny przykład tego, że teraz na pewno będzie się nad tym zastanawiał.

Podsumowanie

Jak widzisz, przykłady presupozycji otaczają nas każdego dnia. Ta niewidzialna siła kształtuje to, jak postrzegamy rzeczywistość. Wiedząc to, co już wiesz, dopiero możesz zdecydować o tym, jak będziesz na nią reagować. A dokładnie mówiąc, jak będzie reagować nasza podświadomość.

Możesz teraz zapytać, dlaczego podświadomość.

Dlatego, że jeśli zaczniesz świadomie ćwiczyć i dostrzegać elementy presupozycji w Twoim otoczeniu to po pewnym czasie nauczysz swoją podświadomość jak to robić. To jak np., z używaniem widelca. Na początku się na tym skupiamy, a potem używamy go jednocześnie robiąc tysiące innych rzeczy na raz.

Na konie więc mam dla Ciebie cytat autorstwa Mayi Angelou, pisarki i autorki wielu książek. “Słowa mają moc. Słowa działają. Wszystko, co musisz zrobić, to napisać je, przemówić je, i one same wpłyną na zmianę.”

Pamiętaj, masz wpływ na swój sukces. Dlatego przejmij nad nim kontrole.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szybki kontakt

Klikając powyższy przycisk, wyrażasz zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych oraz przetwarzanie danych osobowych zgodnie z polityką prywatności.
POROZMAWIAJMY

Potrzebujesz pomocy?

Telefon

790 691 371

Email

kontakt@przemyslawolesinski.pl

LUB
0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x