fbpx

5 metod radzenia sobie ze stresem w pracy i w życiu codziennym

Share on facebook
Share on linkedin

Zmęczenie, rozdrażnienie i problemy z koncentracją są często skutkiem stresu. Ostatnio sam przechodziłem przez takie problemy. Nadmiar pracy, zbliżające się terminy oddania projektów oraz inne okoliczności sprawiły, że byłem nie do wytrzymania. Aż pewnego dnia powiedziałem dość. Małymi krokami zacząłem szukać rozwiązania problemu nadmiernego stresu. Dzisiaj chcę podzielić się z Wami moimi najlepszymi 5 strategiami radzenia sobie ze stresem związanym z pracą.

 

1. Skoncentruj się na tym, co i dlaczego

Niezależnie od tego czy przytłacza Cię pojedyncze zadanie, czy cała lista, pamiętaj dlaczego to robisz. Co próbujesz osiągnąć wykonując to zadanie. Dlaczego zrobienie tych zadań jest ważne, a jeśli nie jest ważne czy na pewno potrzebujesz je wykonywać? Skupiając swoje myśli poczujesz dopływ endorfin i szybciej poradzisz sobie z zadaniem, a co za tym idzie również ze stresem.

2. Zaplanuj pracę i opracuj plan

Na początku stycznia miałem masę zadań do zrobienia. A tu nagle co chwilę wpadało coś nowego. Dotarło wtedy do mnie, jak ważne jest planowanie wszystkiego wcześniej. Każdego wieczoru siadałem i planowałem, co mam zrobić następnego dnia. Zostawiałem jednocześnie dodatkowy czas na rzeczy, które mogą nagle wyskoczyć. Mając taki plan, starałem się go jak najdokładniej trzymać.

Dodanie takiego ekstra czasu sprawiało, że nawet gdy coś wpadło na już, to miałem na to czas. Na koniec dnia czułem się dobrze, bo wszystkie albo większość planowanych rzeczy były wykonane.

Planowanie stres

Co ciekawe już podczas planowania, bardzo często przychodziły mi do głowy sposoby rozwiązania czekających mnie zadań. Bez planu, gdy siadałem już do pracy, to nachodziły mnie myśli: jak mam to zrobić? Powinienem już pracować, a nie wiem jak itp. Dlatego planujmy wcześniej naszą pracę.

3. Rób przerwy

Gdy nagle dopada nas masa pracy, mamy tendencję do zapominania o przerwach. Często złościmy się na współpracowników, którzy np. odpoczywają albo prowadzą small talk. Prawda jednak jest taka, że potrzebujemy chwili odpoczynku, by nasz umysł i ciało mogły funkcjonować.

Najlepszym odpoczynkiem od pracy umysłowej są ćwiczenia. Może to być wypad na siłownię, ale też spacer po najbliższym parku może być super. Jeśli nie masz na to czasu, to nawet krótka, pięcio minutowa przerwa na rozciąganie Ci pomoże.

Przerwa w pracy a stres

4. Elastyczność

Wróćmy do planowania. Układając plan dnia uwzględnij jedno,najwyżej dwa mało pilne zadania. Dzięki temu jeśli coś bardziej pilnego pojawi się do zrobienia danego dnia, będzie można te zadania przełożyć na następny dzień.

Pakując wszystkie pilne zadania w jeden dzień, nie zostawiasz sobie czasu na cokolwiek innego, co zwiększa stres. Dobry plan zapobiegnie przytłoczeniu.

5. Nie bierz wszystkiego na siebie

Ostatnim dobrym pomysłem na radzenie sobie ze stresem jest delegowanie. Często wpadamy w pułapkę tego, że chcemy sami zrobić wszystko. Jednak sami mamy tylko 24h. Bez delegowania pracy innym, często nie zrobimy wszystkiego, co potrzebujemy zrobić danego dnia.

Może się teraz pojawić stwierdzenie, że przecież nikt inny nie zrobi tego tak dobrze, jak ja! Jednak czy zawsze trzeba zrobić coś tak samo dobrze? Może można zrobić to inaczej, ale równie dobrze? A może wystarczy wystarczająco dobrze? Zastanów się, bo możesz dzięki temu zyskać masę czasu i pozbyć się ogromnej ilości związanego z tym stresu.

Podsumowując. Stres działa na cały Twój organizm. W małych ilościach może być źródłem motywacji, jednak w dużych może mocno negatywnie na Ciebie wpływać. Zanim dotrzesz do punktu w którym będziesz mieć wszystkiego i wszystkich dość, pomyśl czy nie możesz zrobić czegoś, co zmniejszy poziom Twojego stresu. A jeśli znasz inne skuteczne metody przeciwdziałania stresowi, to zostaw komentarz poniżej.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pojawiły się pytania?

Chętnie odpowiem. Kliknij tutaj i przejdź do szybkiego kontaktu.

0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x
()
x