Jak rozwijać kreatywność pracowników. 5 prostych zasad

W epoce ciągłego szumu informacyjnego wypłynięcie na błękitny ocean sukcesu staje się coraz trudniejsze. Potrzeba kreatywności stała się standardem, którego już nie można ignorować.

Firmy poszukują kreatywności nie tylko w sprzedaży i marketingu, ale na każdym etapie ścieżki biznesowej. Kreatywność powinna być wpisana w DNA, a pracownicy do niej zachęcanie. Wtedy i tylko wtedy możemy liczyć na ich zainteresowanie oraz aktywność. Co ułatwi nam delegowanie pracy.

Jeśli więc chcesz tworzyć innowacyjny przedsiębiorstwo, to musisz poznać kilka zasad myślenia kreatywnego. Rozwijanie pomysłów wymaga czasu oraz wiedzy. Zaczynamy więc pierwszy krok na drodze do wzmocnienia kreatywności pracowników.

Zasada #1: Tworzenie otwartej kultury

Kreatywni pracownicy potrzebują odpowiedniego środowiska, by rozwinąć skrzydła. Jeśli opieramy się tylko na schematach i procedurach, które są niezwykle sztywne, to nie damy możliwości wykazania się. Jak więc wzmocnić kreatywność pracowników poprzez kulturę firmy?

Po pierwsze stwórzmy atmosferę, w której pracownicy nie boją się przedstawiać swoich pomysłów. Bardzo pomocnym narzędziem w tym jest system problem solving. To tam każdy pomysł jest zapisywany — otwieramy się na różne opcje. A następnie wybieramy ten, który najbardziej przemówi do większości.

Warto tu też powiedzieć, że dobrze przygotowane procesy wspierają kreatywność w pracy. To jednak zupełnie inny temat, a my skupmy się na rozwoju kreatywności.

Po drugie wymyślania kreatywnych rozwiązań powinno być nagradzane. Opowiemy o tym w zasadzie trzeciej, Jednak warto zapamiętaj już teraz to, że jest to jeden ze składników kultury.

Po trzecie wybierajmy liderów, którzy będą wspierać zarządzanie kreatywnością. To od liderów zespołów zależy czy pracownik z chęcią podejmie próbę kreatywnego rozwiązania problemów. To nie tylko nam powinno zależeć na budowie biura pełnego twórczych ludzi.

Zasada #2: Znaczenie umiejętności rozwiązywania problemów

Wspomniałem już wcześniej na temat nietypowego rozwiązywania problemów, teraz rozwiniemy ten temat.

Umiejętność rozwiązywania problemów jest kluczowa w tworzeniu nowych rozwiązań. Wyobraźmy sobie taką sytuację. Przychodzi zlecenie na dużą ilość ulotek, ale warunek polega na dodaniu do usługi ich dystrybucji w mieście, które nie obsługujecie jeszcze jako mała firma.

Część pracowników stwierdzi, że w takim razie nie da się zrealizować tego, ale ta jedna osoba, która uruchomi, swoje wewnętrzne źródło kreatywność pomyśli o rozwiązaniu. Przykładowo zasugeruje przewiezienie pracowników do innego miasta autobusami.

Notabene bardzo podobna historia zdarzyła się w historii firmy InPost. O czym można przeczytać w książce “Jutro w Nowym Jorku“.

Cechy kreatywnego pracownika to nie tylko tworzenie reklam, to również a może przede wszystkim umiejętność rozwiązywania problemów.

Zasada #3: Motywowanie pracowników do innowacyjności

Wiemy już, jak przydatne jest posiadanie kreatywnego zespołu. Zastanówmy się teraz nad tym, jak zmotywować ich do pokazania się.

Pierwszą myślą o motywowaniu może być dawanie bonusów finansowych. Jednak jak pokazało doświadczenie, taka motywacja pracownik działa tylko na chwile. Potem pracownicy chcą więcej i więcej.

To od czego lepiej zacząć jest publiczne pochwalenie. Przykładem może być firma Slack, która wprowadziła tak zwane kudosy. Otrzymują je pracownicy, którzy wykazali się czymś dla firmy. Na spotkaniach firmowych są ogłaszane osoby, które otrzymały takie wyróżnienie. co jest dodatkową motywacją oraz sygnałem, że firma potrzebuje kreatywnych pracowników.

Jeśli nawet taka forma jest jeszcze dla Ciebie za duża, to jeśli chcesz pochwalić działania kreatywne, to po prostu kogoś pochwal. Powiedz dobra robota, świetnie się spisałeś albo gratuluje wytrwałości oraz ….

Metod motywowania jest masa. Zachęcam do zgłębienia tematów motywacji oraz inteligencji emocjonalnej. Na pewno pomoże to w relacjach z pracownikami oraz rozwijaniu kreatywności.

Jak rozwijać kreatywność pracowników. 5 prostych zasad

Zasada #4: Tworzenie przestrzeni do eksperymentowania

Wszystkie wcześniejsze zasady nic nie pomogą, jeśli w firmie nie będzie przestrzeni do eksperymentowania. Czyli miejsca, gdzie można popełniać błędy. Rozbudzanie kreatywności w zespole to nie tylko sukcesy, często to porażki, z których należy wyciągać wnioski. Dlatego tak ważne jest danie możliwości na ich popełnianie.

Kreatywność oznacza pomysły, pomysły, które są różne. Dając taka przestrzeń, pamiętajmy o trzech elementach: dawanie możliwości na popełnianie błędów, niekrytykowanie oraz chwalenie na próbowanie.

Dawanie możliwości na popełnianie błędów jest oczywistym elementem. Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Czasem tylko jeden pomysł na dziesięć stanie się hitem. Za to ten hit może wprowadzić firmę na nowy poziom sukcesu.

Niewykorzystywanie kreatywności i wiedzy pracowników to największy grzech biznesu. Dlatego według trzeciej sugestii chwal ludzi na próbowanie oraz dzielenie się wiedzą.

Zasada #5: Ciągłe uczenie się i rozwijanie umiejętności

Ostatnią zasadą jest ciągłe uczenie się i rozwijanie. Bycie na bieżąco pozwoli pracownikom dostrzec nowe możliwości. Połączyć kropki.

Fajnym przykładem jest szkolenie, na którym byłem w ramach studiów MBA. Omawialiśmy tam piramidę Maslowa. Pewnie każdy słyszał o niej, ale dopiero połączenie jej z marketingiem otworzyło mi oczy. Opierając się o nią, możemy stworzyć przekaż marketingowy, który dokładnie trafia w różne potrzeby odbiorcy.

Stymulatory kreatywności pracowników mogą być różne. Dlatego zacznij ją pobudzać na różnych poziomach. Zwiększanie kreatywności to nie magia, ale prosty, choć nie łatwy proces.

Podsumowanie

Rozwijać kreatywność pracowników to ważne zadanie dla właścicieli i całej kadry zarządzającej. Nie możemy tutaj ograniczać się tylko do pracowników niższego stopnia. Kreatywny menedżer to skarb wielu firm.

Jeśli chcesz by Twoi pracownicy byli bardziej zaangażowani i kreatywni musisz im stworzyć do tego warunki. Zachęcać ich oraz dać możliwość popełniania błędów. Nie oceniać, ale pokazywać zainteresowanie. Wtedy odkryjesz diamenty, które poprowadzą Twoją firmę na drodze do sukcesu.

Twoja innowacyjność w zarządzaniu zespołem na pewno się opłaci i zostanie dostrzeżona.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Szybki kontakt

POROZMAWIAJMY

Potrzebujesz pomocy?

Telefon

790 691 371

Email

kontakt@przemyslawolesinski.pl

LUB
0
Jestem ciekaw Twojej opinii. Zostaw komentarz.x